EU ilmoittaa uudesta lainsäädännöstä, jolla estetään viherpesu kestävillä pakkausväitteillä
Euroopan parlamentti on viimeistellyt uuden lain, joka kieltää harhaanjohtavat ympäristöväittämät tuotteissa ja auttaa parantamaan asiakkaiden merkintöjä.
Laki keskittyy suojelemaan kuluttajia harhaanjohtavilta käytännöiltä ja varmistamaan, että he voivat tehdä kokonaisvaltaisesti parempia ostovalintoja.
Tietyt ongelmalliset markkinointitaktiikat, jotka yleisesti liittyvät viherpesuun, lisätään nyt kasvavaan EU:n kiellettyjen kaupallisten käytäntöjen listaan.
Yritykset eivät voi enää lisätä kestäviä merkintöjä pakkauksiinsa ilman konkreettisia todisteita. Vaikutettuihin pakkausehtoihin kuuluvat:
- "Ympäristöystävällinen."
- "Biohajoava"
- "Ilmastoneutraali"
Kun nämä uudet säännöt otetaan käyttöön jäsenvaltioissa, kestävän kehityksen merkit, jotka perustuvat virallisiin sertifiointijärjestelmiin tai viranomaisten kautta, ovat ainoita termejä, jotka sallitaan EU:ssa markkinointitarkoituksiin.
Direktiivi kieltää myös väitteet, joiden mukaan tuote on "ilmastopositiivinen", "ilmastoneutraali" tai "vähennetty" ympäristövaikutuksia hiilidioksidipäästöjen kompensointijärjestelmien vuoksi. EU-parlamentti totesi, että vaikka yritysten tämänkaltaiset liikkeet ovatkin tervetulleita, niitä ei enää hyväksytä todisteeksi tuotteen hyödyllisyydestä ympäristölle.
Jäsenvaltioilla on nyt kaksi vuotta aikaa ottaa käyttöön uusi lainsäädäntö.
Mikä on greenwashing?
Greenwashing viittaa markkinointiin, jonka tarkoituksena on tehdä tuotteista houkuttelevampia ympäristötietoisille kuluttajille. Vihreäpesu ei aina ole tahallista, ja se voi johtua tutkimuksen puutteesta tai väärinkäytöksestä.
Tämä uutinen seuraa suuria elintarviketuottajia Nestleä ja Coca-Colaa vastaan esitettyjä syytöksiä, joiden mukaan niiden kestävyysväitteet eivät pidä paikkaansa.
Perspektiivimme
Hallitukset ovat jo vuosia suunnitelleet ryhtyvänsä toimiin yritysten esittämiä toteennäyttämättömiä kestävän kehityksen väitteitä vastaan.
Viimeaikaiset raportit ovat myös osoittaneet, että kuluttajat ovat usein hämmentyneitä tuotepakkauksissa olevista perusteettomista kestävyysväitteistä.
Tästä syystä yritysten on erittäin tärkeää valita tuotteilleen pakkaukset, jotka ovat sertifioidusti kestäviä. Tämä on erityisen tärkeää, jos aiot käyttää pakkauksissasi vihreitä standardeja osana yleistä markkinointistrategiaasi.
Kuluttajat ovat kiinnostuneempia kuin koskaan valitsemaan tuotteita, jotka ovat oikea valinta planeetalle maapallolle, mutta vain, jos paketti pitää lupauksensa.
Yksi peltiä ja alumiinia sisältävien metallipakkausten selkeistä eduista muihin vaihtoehtoihin verrattuna on, että niitä voidaan kierrättää rajoittamattoman määrän ja se voidaan käyttää uudelleen tai uudelleenkäyttöön. Sellaisenaan se on todellinen kestävä valinta mille tahansa tuotemerkille.
Lähteet