Ympäristöystävällinen pakkaus erittäin tärkeä FMCG-yrityksille
Tuore tutkimus on osoittanut merkittävän muutoksen johtavien nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden (FMCG) yritysten keskuudessa kohti ympäristöystävällisempiä pakkauksia. Tutkimus osoittaa useimpien yritysten vahvan taipumuksen käyttää paperipohjaisia materiaaleja, kuten pahvilaatikoita ja sylinterimäisiä pahvisäiliöitä.
Mitä FMCG-yritykset ovat?
Fast-moving kulutustavarat (FMCG), joka tunnetaan myös nimellä kuluttajapakatut tavarat (CPG), ovat tuotteita, jotka myydään nopeasti ja suhteellisen alhaisin kustannuksin. Näillä tuotteilla on korkea vaihtuvuus ja ne kulutetaan nopeasti. Yleisiä esimerkkejä ovat kestämättömät taloustavarat, kosmetiikka ja tietyt elintarvikkeet. FMCG-sektori käsittää laajan kirjon tunnettuja tuotemerkkejä, mukaan lukien:
- Nestle
- Unilever
- Kraft Heinz
- L'Oréal
- Danone
- Colgate-Palmolive
Miksi ympäristöystävällinen pakkaus on elintärkeää FMCG-merkeille?
Aquapak Polymersin tekemän tutkimuksen perusteella kaksi kolmasosaa yrityksistä piti riittämättömien kestävien pakkausratkaisujen riskiä "korkeana". Lisäksi yli 75 % sadasta kyselyyn vastanneesta yrityksestä ilmaisi huolensa tuotekuvansa mahdollisesta haitasta. Yritykset myönsivät, etteivät olleet täysin sitoutuneet muovin käytön lopettamiseen, mutta yleisen ympäristöjalanjäljen minimoimiseen panostettiin merkittävästi. Päättäjät määrittelivät logistiikan, toiminnan tehokkuuden ja materiaalit tärkeiksi pakkausten kestävyyteen vaikuttaviksi tekijöiksi. Tutkimus korosti kestävien pakkausten tärkeyttä yrityksen menestystarinan tärkeänä osana.
Sekä pienillä että suurilla yrityksillä, jotka haluavat ottaa käyttöön kestäviä pakkausratkaisuja, on useita vaihtoehtoja, mukaan lukien:
- Alumiini
- Pelilevy
- Pahvi
- Biohajoava voimapaperi
- Ja lisää
Optimaalinen kestävä pakkaus ei ainoastaan välitä selkeää viestiä, vaan myös vähentää merkittävästi brändin hiilijalanjälkeä. Tietyt pakkausmateriaalit, kuten pahvi, ovat kevyitä, mikä vähentää logistiikan toiminnasta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Se auttaa myös vähentämään muovisaastetta ja palvelee ympäristötietoisia kuluttajia. Tämä paljastus tulee sen jälkeen, kun useat yritykset ovat myöntäneet, etteivät ne saavuta kestävien pakkausten tavoitteitaan säädetyissä aikarajoissa.
Miksi yritykset eivät pysty saavuttamaan tavoitteitaan?
Kestävän kehityksen tavoitteet juontavat juurensa 2000-luvun alkuun, minkä vuoksi päättäjien on vaikea ennakoida mahdollisia esteitä. Vuonna 2021 alan asiantuntijat ennakoivat yritysten alkavan jäädä alle vuoden 2025 tavoitteistaan. Siitä lähtien PepsiCo, Unilever ja Colgate-Palmolive ovat kaikki ilmoittaneet, etteivät ne saavuta kunnianhimoisia tavoitteitaan. Syitä ovat:
- Muoviin luottaminen
- Riittämätön kierrätys
- Rajoitettu uudelleenkäytettävyysinfrastruktuuri
Yritykset lykkäävät nyt tavoitteitaan ainakin vuoteen 2030. Organisaatiot omaksuivat nopeasti termit, kuten "muoviton" ja "100 % kierrätettävä", kun he huomasivat niiden suosion kohdekuluttajien keskuudessa. Valitettavasti nämä markkinoinnin tunnuslauseet otettiin käyttöön ennen kuin niitä tutkittiin ja ymmärrettiin perusteellisesti. Toimialaanalyytikot korostavat myös byrokraattisia esteitä, kuten teollisuuden ja hallitusten välisen yhteistyön puutetta ympäristöystävällisten aloitteiden suunnittelussa, yhtenä syynä yritysten puutteisiin.
Mitä yritysten pitäisi tehdä nyt?
Vaikka on helppoa arvostella yrityksiä liian kunnianhimoisten kestävän kehityksen tavoitteiden asettamisesta, ne ovat kuitenkin onnistuneet saamaan aikaan positiivisen vaikutuksen. Nämä tavoitteet ovat johtaneet uusiin sitoumuksiin ja investointeihin kestäviin käytäntöihin, joilla on kauaskantoisia vaikutuksia.Nyt yritysten on kartoitettava paras suunta eteenpäin ja asetettava samalla realistisia ja saavutettavissa olevia kestäviä pakkaustavoitteita. Ensimmäinen askel? Parhaan toimittajan tunnistaminen tuotteille, kuten kosmetiikkapakkauksille ja elintarvikepakkauksille. Jos haluat tietää lisää, ota yhteyttä tiimiimme jo tänään. Asiantuntijamme ovat valmiita auttamaan sinua siirtymisessä kohti vihreämpää ja valoisampaa tulevaisuutta.